Termeni utilizați în documente europene
RECOMANDARE A CONSILIULUI din 22 mai 2017 privind Cadrul european al
calificărilor pentru învățarea pe tot parcursul vieții și de abrogare a
Recomandării Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2008
privind stabilirea Cadrului european al calificărilor pentru învățarea
de-a lungul vieții (2017/C 189/03)
- „Aptitudine” înseamnă capacitatea de a aplica cunoștințe și de a
utiliza know-how pentru a duce la îndeplinire sarcini și a rezolva
probleme. În contextul CEC, aptitudinile sunt descrise ca fiind
cognitive (implicând utilizarea gândirii logice, intuitive și creative)
sau practice (implicând dexteritate manuală și utilizarea de metode,
materiale, unelte și instrumente).
- „Calificare internațională” înseamnă o calificare acordată de un
organism internațional legal constituit (asociație, organizație, sector
sau companie) sau de un organism național acționând în numele unui
organism internațional, care este utilizată în cel puțin două țări și
care include rezultate ale învățării evaluate prin trimitere la
standarde stabilite de un organism international.
- „Credit” înseamnă confirmarea faptului că o parte a unei calificări,
constând într-un set coerent de rezultate ale învățării, a fost evaluată
și validată de o autoritate competentă în conformitate cu un standard
convenit; creditul este acordat de autoritățile competente atunci când o
persoană a obținut rezultatele definite ale învățării, dovedite prin
evaluări corespunzătoare, și poate fi exprimat ca o valoare cantitativă
(de exemplu, credite sau puncte de credit) care indică estimarea
volumului de muncă de care o persoană are nevoie în mod obișnuit pentru
a obține respectivele rezultate ale învățării.
- „Responsabilitate și autonomie” înseamnă capacitatea cursantului de
a aplica în mod autonom și responsabil cunoștințele și aptitudinile
sale.
- „Sistem național al calificărilor” înseamnă toate aspectele
activității unui stat membru legate de recunoașterea învățării și a
altor mecanisme care asigură legătura educației și a formării cu piața
muncii și cu societatea civilă. Acesta include dezvoltarea și punerea în
aplicare a acordurilor și a proceselor instituționale legate de
asigurarea calității, de evaluare și de acordarea calificărilor. Un
sistem național al calificărilor poate fi format din mai multe
subsisteme și poate include un cadru național al calificărilor.
- „Sisteme de credite” înseamnă un instrument transparent de
facilitare a recunoașterii unuia sau mai multor credite. Aceste sisteme
pot cuprinde, printre altele, echivalențe, derogări, unități/module care
pot fi acumulate și transferate, o autonomie a furnizorilor care pot
individualiza parcursurile de învățare, precum și validarea învățării
nonformale și informale.
- „Transfer de credite” înseamnă procesul care le permite persoanelor
care au acumulat credite într-un anumit context să le valorizeze și să
le recunoască într-un alt context.
- „Validarea învățării nonformale și informale” înseamnă procesul de
confirmare de către o autoritate competentă a faptului că o persoană a
dobândit, în contexte de învățare nonformală și informală, rezultate ale
învățării măsurate prin raportarea la un standard relevant, proces care
constă în următoarele patru etape distincte: identificarea, prin dialog,
a experiențelor specifice ale unei persoane, documentarea pentru a face
vizibile experiențele persoanei, o evaluare formală a acestor experiențe
și o certificare a rezultatelor evaluării, care poate conduce la o
calificare parțială sau complete.
DECIZIA (UE) 2018/646 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din
18 aprilie 2018 privind un cadru comun pentru furnizarea unor servicii
mai bune pentru aptitudini și calificări (Europass) și de abrogare a
Deciziei nr. 2241/2004/CE
- „supliment la certificatul profesional” înseamnă un document anexat
unui certificat de educație și de formare profesională sau unui
certificat profesional eliberat de către autoritățile sau organismele
competente, astfel încât persoanelor terțe – în special celor din alte
țări – să le fie mai ușor să înțeleagă rezultatele învățării dobândite
de titularul calificării, precum și natura, nivelul, contextul,
conținutul și statutul educației și formării finalizate și ale
aptitudinilor dobândite;
- „supliment la diplomă” înseamnă un document anexat unei diplome de
învățământ superior eliberat de către autoritățile sau organismele
competente, astfel încât persoanelor terțe – în special celor din alte
țări – să le fie mai ușor să înțeleagă rezultatele învățării dobândite
de titularul calificării, precum și natura, nivelul, contextul,
conținutul și statutul educației și formării finalizate și ale
aptitudinilor dobândite;
- „suplimente Europass” înseamnă un set de documente, precum
suplimentele la diplomă și suplimentele la certificatul profesional,
eliberate de către autoritățile sau organismele competente;
- „orientare” înseamnă un proces continuu, care le permite persoanelor
să își identifice capacitățile, aptitudinile și interesele, printr-o
serie de activități individuale și colective, să ia decizii în materie
de educație, formare și activitate profesională și să își gestioneze
parcursurile individuale în context educațional, profesional și în alte
contexte în care sunt dobândite sau folosite capacitățile și
aptitudinile respective;
- „dimensiunea europeană a orientării” înseamnă cooperarea și
sprijinul la nivelul Uniunii pentru consolidarea politicilor, a
sistemelor și a practicilor de orientare pe teritoriul Uniunii;
- „calificare” înseamnă un rezultat formal al unui proces de evaluare
și validare, obținut în momentul în care autoritate competentă sau un
organism competent stabilește că o persoană a dobândit rezultate ale
învățării corespunzătoare unor standarde date;
- „evaluarea aptitudinilor” înseamnă procesul sau metoda utilizată
pentru a evalua, a măsura și, în cele din urmă, a descrie aptitudinile
persoanelor fizice, prin autoevaluare sau evaluarea certificată de o
terță parte sau ambele, aptitudini dobândite în contexte formale,
non-formale sau informale;
- „autoevaluarea aptitudinilor” înseamnă procesul de reflecție
sistematică a persoanelor asupra aptitudinilor lor prin raportarea la o
descriere a aptitudinilor stabilită;
- „informații privind aptitudinile” înseamnă analiza cantitativă sau
calitativă a datelor agregate privind aptitudinile din surse existente
în raport cu piața muncii și a oportunităților de învățare
corespunzătoare din sistemul de educație și de formare, care pot
contribui la orientare și consiliere, la procesele de recrutare, la
alegerile în materie de educație, formare și carieră;
- „servicii de autentificare” înseamnă procesele tehnice, cum ar fi
semnăturile electronice și autentificarea unui site internet, care le
permit utilizatorilor să certifice informații, precum identitatea lor,
prin intermediul Europass;
- „interoperabilitate tehnică” înseamnă capacitatea sistemelor de
tehnologie a informației și comunicării să interacționeze astfel încât
să sprijine schimbul de informații, obținută prin acordul tuturor
părților și al proprietarilor informațiilor;
- „validare” înseamnă procesul prin care o autoritate competentă sau
un organism competent confirmă faptul că o persoană a obținut rezultate
ale învățării, inclusiv cele dobândite în contexte de învățare
non-formală și informală, măsurate prin raportare la un standard
relevant, proces care constă în patru etape distincte, și anume:
identificarea, documentarea, evaluarea și certificarea rezultatelor
evaluării sub forma unei calificări complete, a unor credite sau a unei
calificări parțiale, după caz și în conformitate cu contextele
naționale;
- „standarde deschise” înseamnă standarde tehnice care au fost
elaborate în cadrul unui proces de colaborare și au fost publicate
pentru utilizarea cu titlu gratuit de către orice parte interesată;
- „platformă online” înseamnă o aplicație bazată pe web care oferă
informații și instrumente pentru utilizatorii finali și le permite
acestora să realizeze sarcini specifice online;
- „date cu caracter personal” înseamnă orice informații referitoare la
o persoană fizică identificată sau identificabilă.
RECOMANDARE A CONSILIULUI din 22 mai 2018 privind competențele-cheie
pentru învățarea pe tot parcursul vieții (2018/C 189/01)
- „Competențele-cheie” sunt acele competențe de care au nevoie toți
cetățenii pentru împlinirea și dezvoltarea personală, ocuparea unui loc
de muncă, incluziune socială, un stil de viață durabil, o viață de
succes în cadrul unor societăți pașnice, o gestionare a vieții care ține
seama de aspecte legate de sănătate și cetățenie activă. Acestea sunt
dezvoltate în perspectiva învățării pe tot parcursul vieții, începând
din copilăria mică și pe tot parcursul vieții adulte, prin intermediul
învățării formale, nonformale și informale, în toate contextele,
inclusiv familie, școală, locul de muncă, vecinătate și alte
comunități.
REGULAMENTUL (UE) 2021/523 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL
CONSILIULUI din 24 martie 2021 de instituire a Programului InvestEU și
de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017
- „Microfinanțare” înseamnă microfinanțare astfel cum este definită
prin dispozițiile relevante ale Regulamentului FSE+ pentru perioada
2021-2027, și anume: microfinanțarea” include garanțiile,
microcreditele, capitalul propriu și cvasicapitalul, combinate cu
serviciile de dezvoltare a afacerilor, precum cele furnizate sub formă
de consiliere, formare și mentorat la nivel individual, acordate
persoanelor și microîntreprinderilor care au dificultăți în accesarea
creditelor pentru activități profesionale și activități generatoare de
venit.
RECOMANDARE A CONSILIULUI din 22 iunie 2022 privind o abordare
europeană a microcertificatelor pentru învățarea pe tot parcursul vieții
și capacitatea de inserție profesională (2022/C 243/02)
- „Cumulabilitate” înseamnă posibilitatea, după caz, de a combina
microcertificate diferite, astfel încât acestea să se poată baza logic
unele pe altele. Deciziile de „cumulare” sau de combinare a
certificatelor îi revin organizației gazdă (de exemplu, instituțiile de
educație și formare, angajatorii etc.), în conformitate cu practicile
sale, și trebuie să sprijine obiectivele și nevoile cursantului.
Cumularea nu creează un drept automat la o calificare sau la o diplomă.
Astfel de decizii sunt luate de autoritățile sau instituțiile regionale
și naționale în concordanță cu procedurile lor de acordare.
- „Evaluare” înseamnă procesul sau metoda utilizată pentru a evalua, a
măsura și, în cele din urmă, a descrie rezultatele învățării dobândite
de persoane în contexte formale, nonformale sau informale. Evaluarea
este efectuată de furnizor sau de alți furnizori de evaluare
recunoscuți.
- „Furnizori de microcertificate” înseamnă instituții și organizații
de educație și formare, parteneri sociali (și anume, organizații care
reprezintă lucrătorii și angajatorii), angajatori și industrie,
organizații ale societății civile, servicii publice de ocupare a forței
de muncă (SPOFM) și autorități regionale și naționale, precum și alte
tipuri de actori care concep, furnizează și emit microcertificate pentru
învățarea formală, nonformală și informală. Acest lucru nu aduce
atingere legislației și circumstanțelor regionale și naționale.
- „Învățare formală” înseamnă învățarea care se desfășoară într-un
cadru organizat și structurat, dedicat în mod specific învățării, și în
general conduce la acordarea unei calificări, de obicei sub forma unui
certificat sau a unei diplome; include sistemele de educație generală,
de educație și formare profesională inițială, continuă și terțiară și de
învățământ superior.
- „Învățare informală” înseamnă învățarea care rezultă din
activitățile și experiențele zilnice și care nu este organizată sau
structurată în ceea ce privește obiectivele, durata sau sprijinul
acordat procesului de învățare; aceasta poate fi involuntară din
perspectiva persoanei care învață. Nu conduce în mod automat la un
microcertificat, dar poate fi luată în considerare în contextul
măsurilor de validare care pot identifica, documenta, evalua și/sau
certifica rezultatele învățării unei persoane.
- „Învățare nonformală” înseamnă învățarea care se desfășoară în afara
educației și a formării formale prin intermediul unor activități
planificate în ceea ce privește obiectivele învățării și timpul dedicat
învățării și în cadrul cărora există o formă de susținere a procesului
de învățare.
- „Microcertificat” înseamnă înregistrarea rezultatelor învățării
dobândite de un cursant în urma unui volum de învățare redus. Aceste
rezultate ale învățării vor fi fost evaluate pe baza unor criterii
transparente și clar definite. Experiențele de învățare care se
finalizează prin acordarea unui microcertificat sunt concepute pentru
a-i oferi cursantului cunoștințe, aptitudini și competențe specifice
care să răspundă unor nevoi societale, personale, culturale sau ale
pieței forței de muncă. Microcertificatele sunt deținute de cursanți,
pot fi partajate și sunt portabile. Acestea pot fi de sine stătătoare
sau combinate pentru a constitui certificări mai generale. Ele se
bazează pe asigurarea calității în conformitate cu standardele convenite
în sectorul sau domeniul de activitate relevant.
- „Portabilitate” înseamnă posibilitatea ca un deținător de certificat
să își stocheze microcertificatele într-un sistem la alegere și să le
partajeze cu alte părți (naționale sau transnaționale) alese de el,
toate părțile implicate în schimb având capacitatea de a înțelege
conținutul certificatelor și de a le verifica autenticitatea. Acest
lucru permite portabilitatea între sectoarele educației și formării și
în interiorul lor, pe piața forței de muncă și între țări.
RECOMANDARE A CONSILIULUI din 16 iunie 2022 privind conturile
personale de învățare (2022/C 243/03)
- „Cadru de susținere” înseamnă un sprijin conceput pentru a promova
utilizarea efectivă a drepturilor individuale la formare. Acesta include
oportunități de orientare profesională și de validare, un registru
național al oportunităților eligibile pentru finanțare din drepturile
individuale la formare, un portal digital național unic pentru a accesa
contul personal de învățare și registrul național, precum și concedii
pentru formare profesională plătite.
- „Cont personal de învățare” este un mod de furnizare a drepturilor
individuale la formare. Acesta este un cont personal care permite
persoanelor să acumuleze și să își păstreze drepturile în timp, pentru
orice oportunități eligibile de formare, orientare sau validare pe care
le consideră cele mai utile și ori de câte ori doresc, în conformitate
cu normele naționale. Contul conferă persoanelor proprietatea deplină
asupra drepturilor, indiferent de sursa de finanțare.
- „Drept individual la formare” înseamnă dreptul de acces la un buget
personal de care dispune o persoană pentru a acoperi costurile directe
legate de formare, orientare și consiliere relevante pentru piața forței
de muncă, de evaluare a competențelor sau de validare care sunt
eligibile pentru finanțare.
- „Transferabilitate a drepturilor individuale la formare” înseamnă
că, odată conferite, aceste drepturi rămân în posesia persoanei în
cauză, inclusiv în timpul tranzițiilor, precum tranziția de la un loc de
muncă la altul, tranziția de la locul de muncă la învățare, tranziția de
la statutul de angajat la cel de șomer, precum și tranziția de la
activitate la inactivitate.
Termeni și expresii utilizate în legislația națională
- Abandonul școlar reprezintă încetarea frecventării învățământului
obligatoriu de către un beneficiar primar al educației, demonstrată prin
absențe nemotivate care au condus la imposibilitatea finalizării a 2 ani
școlari succesivi.
- Abandonul universitar la nivelul unui ciclu de studii reprezintă
ponderea studenților din cadrul unei generații care nu au reușit să
absolve studiile în termen de 2 ani de la finalizarea duratei teoretice
a programului de studiu.
- Abilitarea reprezintă certificarea calității unei persoane de a
conduce lucrări de doctorat.
- Acreditarea (în L199/2023) este procesul prin care instituția de
învățământ superior/organizația interesată, pe baza evaluării externe
realizate în condițiile prezentei legi, dobândește dreptul de organizare
a procesului de admitere, de desfășurare a procesului de învățământ, de
organizare a examenelor de finalizare a studiilor și de a emite diplome
și certificate recunoscute de Ministerul Educației, la nivel
instituțional sau de programe/domenii de studii, certificat printr-o
hotărâre a Guvernului/ordin al ministrului educației, conform
prevederilor prezentei legi.
- Acreditarea (în L198/2023) este procesul prin care unitatea de
învățământ/organizația interesată, pe baza evaluării externe realizate
în condițiile prezentei legi, dobândește dreptul de organizare a
admiterii, de desfășurare a procesului de învățământ, de organizare a
examenelor de finalizare a studiilor și de emitere a diplomelor și
certificatelor recunoscute de Ministerul Educației.
- Activități didactice online sincrone reprezintă acele activități
didactice la care studenții și cadrele didactice participă în același
timp, dar în locații separate, în general altele decât campusul
universitar.
- Alfabetizarea funcțională reprezintă un set de competențe care
permite unei persoane să ia decizii în mod autonom, pentru a-și atinge
obiectivele, pentru a-și dezvolta potențialul și pentru a participa în
societate. Alfabetizarea funcțională cuprinde următoarele componente: a)
competența de a înțelege, a utiliza și a evalua texte și de a reflecta
asupra acestora;b) alfabetizarea matematică, definită drept competența
de a utiliza raționamentul, conceptele, procedurile, faptele și
instrumentele matematice pentru a descrie, explica și prezice
fenomene;c) alfabetizarea științifică, definită drept competența de a
interacționa cu probleme legate de știință și cu ideile științei, ca un
cetățean reflexiv, pentru a descrie, explica și evalua datele și
dovezile în mod științific.
- Alternativele educaționale reprezintă oferte educaționale care
respectă cerințele de tratare diferențiată a copiilor și tinerilor, pe
baza pluralismului educațional, și care se integrează în sistemul
național de învățământ, funcționând în baza regulamentelor proprii.
- Aptitudinile și competențele transversale sunt cele considerate în
mod obișnuit ca nefiind legate în mod specific de un anumit loc de
muncă, sarcină, disciplină academică sau domeniu de cunoaștere, ci ca
fiind abilități care pot fi utilizate într-o mare varietate de situații
și medii de lucru. Definiția „competențelor transversale” are asociate 6
domenii: 1) gândire critică și inovatoare; 2) abilități interpersonale;
3) abilități intrapersonale; 4) cetățenie; 5) alfabetizare media și
informațională și 6) altele. Domeniul „altele” a fost creat ca o
modalitate prin care cercetătorii pot include competențe, cum ar fi
sănătatea fizică sau valorile religioase, care ar putea să nu se
încadreze în una dintre celelalte.
- Asigurarea calității educației exprimă capacitatea unei organizații
furnizoare de a oferi programe de educație în conformitate cu
standardele de calitate prevăzute la nivel de sistem și este realizată
printr-un ansamblu de acțiuni de dezvoltare a capacității
instituționale, precum și de elaborare, planificare și implementare a
programelor de studii.
- Asigurarea calității educației în învățământul superior este un
proces continuu de evaluare a calității instituțiilor de învățământ
superior/organizațiilor furnizoare de educație și a
programelor/domeniilor de studii de nivel universitar și postuniversitar
organizate de acestea.
- Asigurarea calității reprezintă un proces continuu de evaluare a
calității unui sistem, a unei instituții sau a unui program de
învățământ superior de către autoritatea sau autoritățile competente
pentru a asigura părțile interesate că standardele educaționale
satisfăcătoare sunt menținute și îmbunătățite permanent.
- Autonomia instituțională este gradul de autoguvernare necesar pentru
luarea unei decizii eficiente de către instituțiile de învățământ
superior cu privire la standardele lor academice, munca, managementul și
activitățile conexe.
- Autorizarea de funcționare provizorie (în L199/2023) este procesul
prin care instituția de învățământ superior/organizația furnizoare de
educație — pe baza evaluării externe realizate, în condițiile prezentei
legi, de către ARACIS — dobândește calitatea de furnizor de educație,
prin ordin al ministrului educației sau, după caz, prin hotărâre a
Guvernului. Autorizarea de funcționare provizorie conferă dreptul de
organizare a procesului de admitere, precum și de organizare și
desfășurare a procesului de învățământ.
- Autorizarea de funcționare provizorie (în L198/2023) este procesul
prin care unitatea de învățământ/organizația interesată — pe baza
evaluării externe realizate, în condițiile prezentei legi, dobândește
dreptul de a face înscrieri și de a desfășura procesul de
învățământ.
- Beneficiarii indirecți ai educației și formării profesionale sunt
familiile beneficiarilor direcți, angajatorii, comunitatea locală și,
într-un sens larg, întreaga societate.
- Beneficiarii direcți ai educației și formării profesionale sunt
studenții, precum și persoanele adulte cuprinse într-o formă de educație
și formare profesională.
- Beneficiarii primari ai educației și formării profesionale sunt
antepreșcolarii, preșcolarii și elevii, precum și persoanele adulte
cuprinse într-o formă de educație preuniversitară.
- Cadrul european al calificărilor — CEC (European Qualifications
Framework EQF) este un instrument de corespondență între diferitele
cadre sau sisteme și niveluri ale calificărilor, fiind un cadru comun de
referință cu opt niveluri, exprimate ca rezultate ale învățării. Asigură
îmbunătățirea transparenței și a recunoașterii aptitudinilor și
competențelor și presupune definirea descriptorilor pentru fiecare nivel
și stabilirea unor criterii de corelare. Sprijină practicile existente
în materie de recunoaștere datorită faptului că asigură un nivel sporit
de încredere, înțelegere și comparabilitate a calificărilor. Aceasta
poate facilita procesul de recunoaștere în scopuri profesionale și de
învățare.
- Cadrul național al calificărilor este un instrument pentru
stabilirea calificărilor, în conformitate cu un set de criterii ce
corespund unor niveluri specifice de învățare. Cadrul național al
calificărilor are ca scop integrarea și coordonarea subsistemelor
naționale de calificări și îmbunătățirea transparenței, accesului,
progresului și calității calificărilor în raport cu piața muncii și
societatea civilă.
- Calificarea este rezultatul formal al unui proces de evaluare și
validare, care este obținut atunci când o autoritate sau un organism
competent stabilește că o persoană a dobândit rezultate ale învățării
corespunzătoare unor standard prestabilite.
- Calitatea educației este ansamblul de caracteristici ale unui
program de studii și ale furnizorului acestuia prin care sunt
îndeplinite standardele de calitate, precum și așteptările
beneficiarilor.
- Cercetarea științifică universitară include cercetarea științifică
propriu-zisă, creația artistică și activitățile specific performanței
sportive din instituțiile de învățământ superior.
- Cerințele educaționale speciale (CES) reprezintă necesitățile
educaționale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale
educației, adaptate particularităților individuale și celor
caracteristice unei anumite deficiențe/dizabilități sau
tulburări/dificultăți de învățare ori de altă natură, precum și o
asistență complexă de natură medicală, socială și/sau educațională.
- Certificarea rezultatelor învățării reprezintă procesul prin care se
confirmă în mod formal rezultatele învățării dobândite de persoana care
învață, în urma unui proces de evaluare.
- Clasificarea europeană a ocupațiilor — ESCO este clasificarea
multilingvă europeană a aptitudinilor, competențelor și ocupațiilor.
ESCO descrie, identifică și clasifică ocupațiile și competențele
profesionale relevante pentru piața muncii din Uniunea Europeană și
educație și formare profesională.
- Clasificarea internațională standard a educației (ISCED-F 2013) este
clasificarea internațională de referință pentru organizarea programelor
de educație și a calificărilor aferente pe domenii și niveluri
educaționale.
- Competența reprezintă capacitatea dovedită de a utiliza cunoștințe,
aptitudini și abilități personale, sociale și/sau metodologice în
situații de muncă sau de studiu pentru dezvoltarea profesională și
personală.
- Competențele profesionale sunt un ansamblu unitar și dinamic de
cunoștințe și abilități. Cunoștințele se exprimă prin următorii
descriptori: cunoaștere, înțelegere și utilizare a limbajului specific,
explicare și interpretare. Abilitățile se exprimă prin următorii
descriptori: aplicare, transfer și rezolvare de probleme, reflecție
critică și constructivă, creativitate și inovare.
- Competențele transversale reprezintă achiziții valorice și
atitudinale care depășesc un anumit domeniu/program de studio și se
exprimă prin următorii descriptori: autonomie și responsabilitate,
interacțiune socială, dezvoltare personală și profesională.
- Consorțiul universitar reprezintă o asociere voluntară, de interes
general, constituită de către două sau mai multe instituții de
învățământ superior acreditate, cu scopul de a coopera în principalele
domenii de activitate.
- Contextele de învățare reprezintă locurile, contextele și culturile
diverse, fizice, virtuale și mixte, în care persoanele învață,
cuprinzând toate contextele în care poate avea loc învățarea formală,
nonformală și informală.
- Controlul calității educației în unitățile de învățământ
preuniversitar semnifică activități și tehnici cu character operațional,
aplicate sistematic de o autoritate de inspecție desemnată pentru a
verifica respectarea standardelor prestabilite.
- Copilul remigrant este copilul care s-a reîntors în România, după ce
s-a mutat la sau împreună cu părinții migranți în altă țară cu scopul de
a fi crescut, educat și îngrijit de aceștia.
- Creditele de studii transferabile în sistem European (ECTS —
European Credit Transfer System) exprimă volumul de muncă pentru
activități de învățare necesar pentru a dobândi un set de rezultate ale
învățării. Creditele ECTS sunt exprimate, în general, în numere
întregi.
- Criteriul reprezintă un set de standard care se referă la un aspect
fundamental de organizare și funcționare a unui/unei furnizor de
educație/unități/instituții furnizoare de educație în procesul
autorizării de funcționare provizorie/acreditării/ menținerii
acreditării/evaluării externe și interne și asigurării calității.
- Cunoștințele reprezintă rezultatul asimilării de informații prin
învățare. Cunoștințele reprezintă ansamblul de fapte, principii, teorii
și practici legate de un anumit domeniu de muncă sau de studiu. În
contextul Cadrului european al calificărilor, cunoștințele sunt descrise
ca teoretice și/sau faptice. Cunoștințele se exprimă prin următorii
descriptori: cunoaștere, înțelegere și utilizare a limbajului specific,
explicare și interpretare.
- Date — orice reprezentare digitală a unor acte, fapte sau informații
și orice compilație a unor astfel de acte, fapte sau informații,
inclusiv sub forma unei imagini sau a unei înregistrări audio, video sau
audiovizuale.
- Degrevarea reprezintă scutirea parțială sau totală de efectuarea
atribuțiilor prevăzute la art. 208 pentru personalul didactic de
conducere, de îndrumare și de control, ca urmare a îndeplinirii unor
responsabilități specifice funcțiilor de conducere, de îndrumare și de
control, precum și pentru persoanele desemnate de federațiile sindicale
reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ
preuniversitar, ca urmare a participării la procesul de monitorizare și
evaluare a calității sistemului de învățământ.
- Disciplina școlară modulară reprezintă disciplina școlară al cărei
studiu se poate desfășura pe o perioadă de timp mai mică de un an
școlar.
- Echivalare reprezintă procesul de evaluare a curriculumului parcurs
până la eliberarea actului de studii și compatibilitatea lui cu sistemul
de învățământ românesc, care se poate finaliza cu eliberarea unui
atestat. Atestatul de echivalare conferă titularului dreptul la
continuarea studiilor și/sau accesul pe piața forței de muncă, în
condițiile legii.
- Educația este ansamblul proceselor de punere în aplicare a
programelor și activităților de învățare și formare de rezultate ale
învățării. Educația include atât activitățile de învățare în context
formal, cât și în context nonformal sau informal.
- Educația extrașcolară cuprinde ansamblul activităților educaționale
organizate în afara programului școlar, în incinta unităților de
învățământ preuniversitar sau în afara acestora, care au rol
complementar activităților educaționale formale și se centrează pe
dezvoltarea în ansamblu a personalității elevilor, contribuind la
dezvoltarea lor fizică, cognitivă, emoțională și socială, pentru
atingerea potențialului individual și participarea activă în societate.
Educația extrașcolară contribuie atât la dezvoltarea competențelor din
curriculumul național, cât și la dezvoltarea unor competențe
complementare acestora.
- Educația media reprezintă capacitatea de a analiza critic
informațiile prezentate în mass-media și social media și de a determina
acuratețea sau credibilitatea acestora. Educația media include o
abordare critică în ceea ce privește atât calitatea, cât și acuratețea
conținutului, care pune accentul pe capacitatea de a evalua
informațiile, gestionarea publicității pe diverse medii și utilizarea
inteligentă a motoarelor de căutare.
- Educația și formarea profesională reprezintă ansamblul coerent și
continuu de activități și experiențe de învățare prin care trece
subiectul învățării pe întreaga durată a traseului său
educațional-formativ.
- EQF/CEC — Cadrul european al calificărilor pentru învățare pe tot
parcursul vieții este un instrument de referință pentru a compara
nivelurile de calificare ale diferitelor sisteme de calificări și care
promovează atât învățarea de-a lungul vieții, cât și egalitatea de șanse
în societatea bazată pe cunoaștere, precum și continuarea integrării
cetățenilor pe piața europeană a muncii, respectând în același timp
marea diversitate a sistemelor naționale de educație.
- Evaluarea instituțională a calității constă în examinarea
multicriterială a calității educației, a măsurii în care o organizație
furnizoare de educație/instituție de învățământ superior și programele
de studii organizate de aceasta îndeplinesc standardele de calitate.
Atunci când evaluarea calității este efectuată de organizație, aceasta
ia forma evaluării interne. Atunci când evaluarea calității este
efectuată de o agenție națională sau internațională specializată,
aceasta ia forma evaluării externe.
- Evaluarea pe parcurs cuprinde teste, proiecte, teme pentru acasă,
referate sau alte forme de evaluare, care se realizează în timpul
semestrului.
- Evaluarea rezultatelor învățării reprezintă procesul prin care se
stabilește faptul că o persoană a dobândit anumite cunoștințe, abilități
și responsabilitate și autonomie într-un domeniu de studii.
- Ghidul de guvernanță reprezintă un set de standarde, reguli,
orientări și caracteristici pentru activități și rezultatele acestora,
care vizează atingerea gradului optim de calitate, precum și reguli și
obligații în relația dintre furnizorul și utilizatorul de servicii de
tip client-server și aplicații cloud.
- Hărțuirea sexuală reprezintă pretinderea în mod repetat de favoruri
de natură sexuală în cadrul unei relații de muncă sau al unei relații
între personalul din învățământul superior și studenți, dacă prin
aceasta victima a fost intimidată sau pusă într-o situație
umilitoare.
- Indicatorul de performanță reprezintă un instrument de măsurare a
gradului de realizare a unei activități desfășurate de o organizație
furnizoare de educație/instituție de învățământ superior prin raportare
la standarde, respectiv la standardele de referință. Nivelul minim al
indicatorilor de performanță corespunde cerințelor unui standard.
Nivelul maxim al indicatorilor de performanță corespunde cerințelor unui
standard de referință, este opțional și diferențiază calitatea în mod
ierarhic, progresiv.
- Instituția de învățământ superior este o persoană juridică de drept
public sau de drept privat, după caz, ce funcționează independent pe
baza principiului autonomiei universitare și care furnizează programe de
învățământ superior, sub condiția evaluării externe în vederea
asigurării calității educației, fiind recunoscută de către autoritatea
competentă a unui stat parte sau de către unitatea teritorială a
acesteia ca aparținând sistemului său de învățământ superior.
- Interoperabilitatea semantică reprezintă un model comun de referință
pentru schimbul de informații care asigură semnificația exactă a
acestora.
- Interoperabilitatea sintactică reprezintă un modul în care datele
sunt codificate și formatate, definind în special natura, tipul și
formatul mesajelor schimbate. Asigură un sistem deschis dedicat
eterogenității componentelor.
- Interoperabilitatea tehnică reprezintă conectivitate între sisteme
digitale și interfețe, în baza unor standarde commune legate de formatul
datelor și protocoalele utilizate pentru comunicare. Descrie capacitatea
diferitelor tehnologii de a comunica și a schimba date pe baza unor
standarde de interfață bine definite și adoptate pe scară largă.
- Învățământul cu frecvență și cu frecvență redusă reprezintă forme de
organizare a activităților didactice. Învățământul cu frecvență implică
participarea obligatorie a beneficiarilor primari la activitățile
didactice prevăzute în planurile-cadru de învățământ, în formele și
contextele stabilite de unitatea de învățământ. Forma de învățământ cu
frecvență poate fi organizată în program de zi sau seral. Învățământul
cu frecvență seral se desfășoară în aceleași zile în care se desfășoară
învățământul cu frecvență de zi, de regulă, după-amiaza și/sau seara.
Învățământul cu frecvență redusă implică participarea beneficiarilor
primari la o parte dintre activitățile didactice prevăzute în
planurile-cadru de învățământ, altă parte dintre acestea fiind înlocuită
cu activități de
- Învățământul privat este echivalentul învățământului particular, așa
cum este definit în Constituția României, republicată.
- Învățământul public este echivalentul învățământului de stat, așa
cum este definit în Constituția României, republicată.
- Învățământul reprezintă un serviciu public organizat în condițiile
unui regim juridic de drept public în scopul educării și formării
profesionale a cetățenilor.
- Învățarea pe tot parcursul vieții se referă la toate activitățile de
învățare formale, nonformale sau informale care se desfășoară pe
întreaga durată de viață a unei persoane și care are scopul de a
îmbunătăți și dezvolta capacitățile umane, cunoștințele, abilitățile,
atitudinile și competențele.
- Învățarea pe tot parcursul vieții, în context preuniversitar, se
referă la toate activitățile de învățare formale, nonformale sau
informale, care se desfășoară pe întreaga durată a învățământului
preuniversitar și care au scopul de a îmbunătăți și dezvolta
capacitățile umane, cunoștințele, abilitățile, atitudinile și
competențele.
- Libertatea academică este libertatea personalului academic și a
studenților de a se angaja în cercetare, predare, învățare și comunicare
în și cu societatea, fără interferențe sau teama de represalii.
- Mandatul este perioada în care o persoană, desemnată prin vot sau
prin concurs într-o funcție de conducere la nivelul unei instituții de
învățământ superior din cadrul sistemului național de învățământ, pune
în aplicare programul managerial pe baza căruia a fost învestită.
- Mobilitatea academică a studenților reprezintă dreptul studenților
și studenților-doctoranzi de a li se recunoaște creditele transferabile
dobândite, în condițiile legii, la alte instituții de învățământ
superior din țară sau din străinătate. Mobilitatea academică a
studenților poate fi internă sau internațională și, după caz, definitivă
sau temporară.
- Mobilitatea fizică presupune deplasarea studentului la instituția de
învățământ superior la care are loc perioada de studii și desfășurarea
de activități de învățare, predare, cercetare, aplicații practice și de
evaluare în spațiul universitar.
- Mobilitatea virtuală presupune utilizarea unor resurse și
instrumente electronice, informatice și de comunicații specific pentru a
facilita și sprijini activitățile de învățare, predare, cercetare,
aplicații practice și de evaluare desfășurate într-o altă instituție de
învățământ superior decât cea de trimitere.
- NEETs — tinerii care au părăsit sistemul de educație înainte de a
obține o calificare profesională și nu sunt cuprinși în nicio formă de
educație sau formare profesională.
- Ocupația este activitatea utilă, aducătoare de venit (în bani sau
natură), pe care o desfășoară o persoană într-o unitate
economico-socială. Aceasta se desfășoară în mai multe locuri de muncă ce
implică sarcini similare și care necesită un set de ability/ăți
similare. Ocupația unei persoane poate fi exprimată prin funcția sau
meseria exercitată de aceasta.
- Organizația furnizoare de educație este o instituție de învățământ
superior. Orice persoană juridică fără scop patrimonial care se supune
procesului de evaluare externă a calității educației și obține
autorizarea de funcționare provizorie dobândește statutul de organizație
furnizoare de educație, ce îi conferă dreptul de a desfășura activități
de învățământ pe bază de programe și/sau domenii de studii de nivel
universitar și/sau postuniversitar, legal organizate.
- Platforma reprezintă o aplicație accesibilă dintr-o rețea de
calculatoare în regim izolat sau via internet, care agregă text, tipuri
specializate de date, elemente multimedia sau funcționalități specifice
domeniului, cu asigurarea securității cibernetice.
- Principiul „doar o singură dată” asigură faptul că o anumită
informație se furnizează doar o singură dată unei administrații, putând
fi apoi accesibilă, accesată și transferată în condițiile legii, în mod
digital, automat, automatizat sau la cerere.
- Profilul de formare descrie așteptările exprimate față de
absolvenții diferitelor niveluri de studiu ale învățământului preșcolar,
primar, gimnazial și liceal, prin raportare la: cerințele sociale
exprimate în legi, în alte documente de politică educațională și în
studii de specialitate, finalitățile generale ale învățământului, precum
și caracteristicile de dezvoltare a elevilor. Profilul de formare a
absolventului diferitelor niveluri de studiu reprezintă o componentă
reglatoare a curriculumului național și este construit pornind de la
reperele fundamentale de dezvoltare, în învățământul preșcolar, și de la
descriptorii competențelor-cheie, declinați pe niveluri de învățământ,
în cazul învățământului primar și secundar.
- Programele de calificare profesională reprezintă oferta educațională
care conduce la dobândirea unei calificări profesionale înscrise în
Registrul național al calificărilor.
- Programele de studii concretizează oferta educațională a unei
instituții de învățământ superior/organizații furnizoare de
educație.
- Programele de studii (în L198/2023) concretizează oferta
educațională și curriculară unitară a unei organizații furnizoare de
educație, specifică unui nivel sau unei specializări. Punctele de credit
pentru formare profesională reprezintă exprimarea numerică a importanței
unei unități de rezultate ale învățării raportate la o calificare.
- Programele de studii în domeniile învățării științelor exacte,
ingineriei și matematicii (STIM) sunt programe de studii din ramurile de
știință: matematică, fizică, chimie și inginerie chimică, biologie,
biochimie și științe inginerești.
- Programele de studii integrate sunt programe de învățământ superior
elaborate în comun, puse în aplicare și recunoscute pe deplin de două
sau mai multe instituții de învățământ superior din Spațiul european al
învățământului superior. Programele comune pot fi puse în aplicare la
orice nivel din învățământul superior, și anume, licență, masterat sau
doctorat, sau chiar pentru un ciclu scurt. Programele commune pot fi
naționale, atunci când toate instituțiile de învățământ superior
implicate sunt din aceeași țară, sau transnaționale/ internaționale,
atunci când cel puțin două țări diferite sunt reprezentate în rândul
instituțiilor de învățământ superior implicate.
- Programele educaționale de tip „A doua șansă” sunt programe care au
ca scop sprijinirea minorilor și respectiv a adulților care nu au fost
înscriși în învățământul preuniversitar sau care au părăsit prematur
sistemul de educație, fără a finalize învățământul primar și/sau
gimnazial și/sau liceal, și care au depășit vârsta de școlarizare
corespunzătoare acestor niveluri conform art. 17 alin. (2), astfel încât
aceștia să își poată completa și finaliza învățământul obligatoriu,
precum și să poată obține o calificare profesională, având inclusiv
posibilitatea reintegrării în învățământul de masă, în condițiile
prezentei legi.
- Recunoașterea rezultatelor învățării reprezintă procesul prin care
se acordă un statut oficial rezultatelor învățării, care sunt evaluate
și validate prin dobândirea de credite, în vederea acordării
certificatului de calificare profesională.
- Registrul național al calificărilor este o bază de date națională ce
cuprinde descrierea tuturor calificărilor din România, formată din
Registrul Național al Calificărilor Profesionale, denumit în continuare
RNCP, și Registrul Național al Calificărilor în Învățământul Superior,
denumit în continuare RNIS.
- Rețeaua școlară națională reprezintă totalitatea unităților de
învățământ preuniversitar și a unităților de educație extrașcolară
acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, cuprinse în
sistemul național de învățământ preuniversitar.
- Rezultatele învățării sunt enunțuri care se referă la ceea ce
cunoaște, înțelege și este capabil să facă un cursant la terminarea unui
proces de învățare și sunt definite sub formă de cunoștințe, abilități,
responsabilitate și autonomie.
- Serviciul Tehnologia de cloud computing reprezintă un serviciu
digital care permite administrarea la cerere și accesul amplu la
distanță la un bazin redimensionabil de resurse informatice care pot fi
puse în comun, inclusiv atunci când aceste resurse sunt distribuite în
mai multe locații.
- Sistemul național de învățământ preuniversitar este constituit din
totalitatea unităților de învățământ de stat, particular și
confesionale, precum și a unităților de educație extrașcolară,
acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, în cadrul de
organizare prevăzut de prezenta lege.
- Spațiul școlar reprezintă spațiul interior sau exterior, real sau
virtual, în care se desfășoară activități de predare-învățareevaluare
sub coordonarea personalului didactic, în acord cu o varietate de modele
pedagogice, organizate individual sau în grup, teoretice sau
practic-aplicative, adaptate vârstei și nevoilor beneficiarilor primari
ai educației.
- Standardul de calitate reprezintă descrierea cerințelor care
definesc un nivel optim de realizare a unei activități de către unitatea
de învățământ/unitatea furnizoare de educație pe baza bunelor practici
existente la nivel național, european sau mondial. Standardele de
referință sunt specifice fiecărui program de studii sau fiecărei
instituții, sunt opționale și se situează peste nivelul minim.
- Standardul reprezintă descrierea cerințelor formulate în termen de
reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de
realizare a unei activități în educație. Orice standard este formulat în
termeni generali sub forma unui enunț și se concretizează într-un set de
indicatori de performanță. Standardele sunt diferențiate pe criterii și
domenii.
- ȘTIAM reprezintă o abordare educațională care formează competențe în
domeniile științei, tehnologiei, ingineriei, artei și matematicii, prin
înțelegerea fenomenelor din viața reală din perspective diferite, într-o
manieră interdisciplinară. Societatea cunoașterii este o societate în
care cunoașterea constituie principala resursă, fiind creată,
împărtășită și utilizată pentru a genera prosperitate și bunăstare
membrilor săi.
- Structura arondată este o unitate de învățământ fără personalitate
juridică, subordonată unei unități de învățământ cu personalitate
juridică.
- Transferul rezultatelor învățării și al creditelor asociate
reprezintă procesul prin care rezultatele învățării și creditele
asociate acestora sunt transferate și integrate în programul de formare
profesională pe care îl urmează persoana care învață.
- Transformarea digitală include ansamblul integrării tehnologiilor
digitale în toate ariile specifice învățământului preuniversitar, prin
utilizarea de tehnologii în procese nondigitale sau prin înlocuirea unei
tehnologii digitale mai vechi cu o tehnologie nouă sau emergentă.
Rezultatul acestui tip de procese reprezintă o eficientizare sau chiar
automatizare în activitatea vizată.
- Unitatea de învățământ cu personalitate juridică este unitatea de
învățământ acreditată sau autorizată să funcționeze provizoriu, care
este parte din sistemul național de învățământ preuniversitar, având ca
elemente definitorii: actul de înființare, actul de menținere a
acreditării, patrimoniu, cod de identificare fiscală, sigiliu cu stema
României și denumirea Ministerului Educației, precum și cont deschis la
Trezoreria Statului, pentru unitățile de învățământ de stat, respectiv
cont bancar, pentru unitățile de învățământ preuniversitar particulare
și confesionale.
- Unitatea de rezultate ale învățării reprezintă partea unei
calificări care cuprinde un set coerent de cunoștințe, deprinderi și
competențe generale, care pot fi evaluate și validate.
- Validarea rezultatelor învățării reprezintă procesul prin care se
confirmă că rezultatele învățării dobândite de o persoană, evaluate și
certificate, corespund cerințelor specific pentru o unitate sau o
calificare.
- Vârsta clasei reprezintă vârsta teoretică a clasei, plecând de la un
parcurs educațional normal conform căruia în clasa pregătitoare sunt
înscriși copiii care au împlinit vârsta de 6 ani până la finalul anului
calendaristic în care a început anul școlar.
- Viabilitatea unui post didactic/unei catedre presupune existența
acestuia/acesteia cel puțin pe durata unui nivel de învățământ și se
stabilește de DJIP/DMBIP, la propunerea consiliului de administrație al
unității de învățământ, în funcție de planurile-cadru în vigoare, de
proiectele planurilor de școlarizare și de evoluția demografică la nivel
local.
- Violența psihologică, denumită și bullying, este acțiunea sau seria
de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un
context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, care implică un
dezechilibru de putere, au drept consecință atingerea demnității ori
crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau
ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau unui grup de
persoane și vizează aspect de discriminare și excludere socială, care
pot fi legate de apartenența la o anumită rasă, naționalitate, etnie,
religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de
convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale,
și care se desfășoară în instituțiile de învățământ preuniversitar și în
toate spațiile destinate educației și formării profesionale.